Българска банка за развитие Българска банка за развитие

Идея за детска кухня се превръща във фирма за кетъринг

Кетъринг вместо детска кухня – този бизнес успява да развие успешно Николинка Лефтерова. Като всичко започва заради един ремонт.

Преди три години Лефтерова взема под наем ресторант. Мястото се превръща в предпочитана локация за детски рождени дни. "Аз не търсех такива клиенти. Те ни откриха. Без да пускаме реклама, се разбра за нас", разказва тя. Но се налага ремонт и мястото спира да работи.

Поради това Лефтерова решава да се насочи към кетъринг услугите. "Джуниър съплайс" стартира с идеята за частна детска кухня. Тя обаче не се осъществява, защото не успява да намери компетентен партньор.
И тогава се специализира в областта на кетъринга и по-специално корпоративния. Лефтерова има опит в бранша – работила е в международни компании и за голяма верига хотели.

Решава да се върне в Плевен и там да развива бизнеса си. Най-важното за кухнята – оборудването, успява да вземе с кредит от Микрофинансираща институция ДЖОБС, част от Групата на Българската банка за развитие. Тъй като фирмата била млада, без една приключена финансова година, от други институции насочват Лефтерова към държавната банка. "Бях възхитена от отношението. Обясниха ми какви документи трябва да подготвя и нещата се случиха много леко. Показаха доста разбиране и установихме личен контакт", казва тя.

Сега вече фирмата осигурява обедното меню за хиляди хора. Има и клиенти, за които е предвидена доставка. Един ден предварително клиентите преглеждат предложенията и избират. Менюто е съставено от около десет ястия, а кухнята е мексиканска, включват се и средиземноморски ястия. "Старая се да има голямо разнообразие. Задължително има и нещо без месо. Искаме всеки да може да избере нещо. Имаме хапки, два вида супа", казва Лефтерова.

Фирмата осигурява храната и на кол център, където работят много млади хора. Там има голямо търсене на постни ястия. "Бях много притеснена, когато се върнах от София в Плевен, че няма да намеря качествени хора. Възнаграждението, което предлагам, е по-високо, защото не исках да остана без екип", обяснява бизнесдамата.

Срещала е и хора, които имат твърде високи изисквания, но не и умения. Смята, че по-младите хора са и по-отворени към новите тенденции в храненето. Успява да намери хора, с които да обсъждат и взаимно да си помагат.

Лефтерова често влиза в кухнята. Ако се наложи, готви, занимава се и с организационната работа. Уменията си е натрупала при работата в хотели, тъй като и там и се е налагало да помага на различните звена.

По пътя си обаче среща и много трудности. В София е било лесно да се сдобие с пресни и качествени продукти. В Плевен това се оказва по-трудно, тъй като и доходите на хората са по-ниски. "Те си носят обяд от вкъщи или се хранят с нездравословна храна. За съжаление на много места социалният пакет не включва изхранване", казва тя.

Все пак има и други, които предпочитат и оценяват по-интересните ястия. Един от бестселърите е пица със спанак и сметана. "Зелено изкушение" не може да се опита почти никъде в града, казва Лефтерова. Пилешките хапки също са много предпочитани, както и гръцка пилешка супа с орехи и лимон. Всеки ден в менюто има и пилешки бутчета - с ориз, гъбен сос, картофи. Това е ястието с най-ниска цена в менюто и по тази причина свършва бързо.

Радва се, когато вечер получава имейли от клиенти. "Те ми помагат за референция. Това носи много голямо удовлетворение. Приятно е всяка вечер с поръчката да получиш и имейл с похвала за храната и точността на доставка", казва Лефтерова.
Рецептите, по който работи, са събирани с години. От предишната си работа разбира, че хората оценяват най-високо домашната храна. Ако ястието е приготвено със старание и по добра рецепта, става вкусно, обяснява. "Да запазиш вкуса от едно време, да е като приготвено вкъщи, е много полезно за бизнеса. Думата домашно продава. Хората явно имат нужда от нещо истинско", казва тя. И добавя, че е много важно да слушаш клиента. Като във всеки бизнес има и недоволни хора. Но те са компенсирани, а забележките им отразени.

Въпреки че влиза редовно във фирмената кухня, не успява да готви вкъщи. Почивният й ден е единствено в събота, тъй като в неделя се подготвя храната. Не й остава време и за ваканции. Казва, че когато работиш ли за себе си, не ти остава лично време. Резултатът не винаги е съизмерим на усилията. Очакваш обаче в бъдеще да има възвръщаемост. Не допуска, че може да се откаже, тъй като е вложила много усилия и средства.

Ценни са и контактите. Тъй като посещава много от фабриките, Лефтерова познава много от хората там. И добавя, че й се иска да направи онлайн платформа за поръчка на местно ниво. Но очаква условията и заплатите да се подобрят, за да върви икономиката и нейният бизнес.

 

Материалът е публикуван във в. "24 часа"

Назад
Други
  • Истинският мед се втвърдява за месец

    Ако ви предложат течен мед, за който се твърди, че е добит преди пет месеца, знайте, че не е истински. Според опитните пчелари качественият, полезен мед се втвърдява за месец – защото е узрял, а това става, когато нектарът се е превърнал в мед и е запечатан с восък.

    Виж повече
  • Сладолед с лайм и сода има само 90 калории

    Сладолед с лайм има само 90 калории в 100 грама. Ice`N`go се прави с газирана вода, но по-забележителното е, че е гранулиран. У нас той се предлага само от фирмата „Окс Пи“ и може да бъде опитан в няколко града в страната.

    Виж повече